Johann Arndt
Von wahrem Christenthumb (1605)
1. Corinth. 15.
Fleisch vnd Blut kan das Reich Gottes nicht erben.
Matth. 7.
Die Pforte ist eng / der Weg ist schmal der zum Leben führet/
vnd wenig sind jhr/ die jhn finden.
Bernhardus:
Christum sequendo citius apprehendes quam legendo.
Ein Christ soll der Welt gern absterben
Vnnd das ist die liebe zu Gott/ daß wir seine Gebot halten/ vnnd seine Ge= I bott seyn nicht schwere sagt S. Johannes 1. Johan. 5. Vnnd der HErr selbst spricht Matth. 11. Mein Joch ist sanffte/ vnnd meine Last ist leicht/ das ist/ einem rechten wahren Liebhaber Christi ists eine Lust vnd Frewde Gutes zuthun/ Die Liebe machet alles leicht. Wer aber Christum nicht recht lieb hat/ der thut alles mit Verdruß vnd Vnmut/ vnnd wirdt ihm schweer Gutes zuthun/ Einem rechten Liebhaber Christi ist auch der Todt vmb Christi willen eine Frewde. Dann vns ists gegeben/ nit allein an Christum zuglauben/ sondern mit ihm auch zu leyden vnd zusterben. Sehet Mosen an/ von welchem die Epistel an die Ebreer am eilfften zeuget: Durch den Glauben wolte Moses/ da er groß ward/ nicht mehr heissen ein Sohn der Tochter Pharao/ vnnd erwehlte viel lieber mit dem Volck GOTtes Vngemach zuleyden/ dann die zeitliche Erge= I tzung der Sünde zu haben/ vnnd achtet die Schmach Christi für grösser Reichthumb dann die Schätze Egypti. Sehet den Daniel an/ Dan. 1. Denselben erwehlet der König zu Babel neben seinen Gesellen vnter den Gefangenen zu Babel/ daß sie seine Diener werden solten/ vnd ließ sie von seinem Tisch speysen/ vnd gab jhnen von dem Wein/ den er tranck/ ließ sie erziehen/ biß daß sie tüchtig wurden zu deß Königes Diensten/ Aber Daniel vnd seine Gesellen baten deß Königes Kamerer/ er wolte sie verschonen mit der köstlichen Speise von deß Königes Tische/ vnd wolte ihnen zugemüsse/ zu essen/ vnd Wasser zutrincken geben/ Das theten sie auß der Liebe der Weißheit/ auff daß die Weißheit von oben herab in jhre Seele käme: Also must du dich der Wollust deß Fleisches entschlagen/ die da ist als eine meydliche Speise/ sol Christus die ewige Weißheit I in deine Seele kommen. Vnd gleich wie die Knaben schöne wurden/ da sie messig lebeten/ Zugemüsse assen/ vnnd Wasser truncken: Also wirdt deine Seele schöner werden für Gott: wirstu die Sünde vnd die fleischlichen lüste meyden. S. Paulus spricht Galat. 6. Durch Christum ist mir die Welt gecreutziget/ vnnd ich der Welt/ das ist/ Jch bin der Welt abgestorben/ vnd die Welt ist mir wider abgestorben: Also ist ein Christ wol in der Welt/ aber nicht von der Welt/ er lebet wol in der Welt/ aber er liebet sie nicht. Der Welt Pracht/ Ehre/ Ansehen/ Herrligkeit/ Augenlust/ Fleischeslust/ Hoffertiges leben ist den Christen ein todt Ding/ ein Schatte/ sie achten es nicht. Also ist jhnen die Welt gecreutziget vnd gestorben/ vnd sie sind der Welt wieder gecreutziget vnd gestorben/ das ist/ sie begehren keiner weltlichen Ehre/ Reichthumb/ lust vnd Freude.
In einem Christen muß der alte Mensch sterben
Sihe das heist sich selbst verläugnen/ sich nicht werth achten alles was jhm möcht zu gut vnnd liebe geschehen/ vnnd hinwider sich wol wirdig halten alles deß das jhm zu leyde geschicht. Diß verläugnen ist nun das Creutz Christi/ das wir auff vns nemmen sollen/ wie der HERR spricht: Wer mein Jünger seyn wil/ der verlaugne sich selbst vnd nemme sein Creutz auff sich/ vnd folge mir nach. Das ist dem Fleisch ein bitter Creutz/ Denn es wolte lieber sicher/ frey/ ruchloß nach seinen eygenen Lüsten/ leben/ dann daß es solt leben in der Demut vnd Gedult Christi/ vnnd das leben Christi an sich nemmen. Dann diß leben Christi ist dem Fleisch ein bitter Creutz/ ja es ist sein Todt/ dann der alte Mensch muß sterben. Alles was dem Menschen von Adam angeboren ist/ das muß in einem rechten Christen sterben/ Dann wann man wil die Demut Christi an sich nemmen/ so muß die Hoffart sterben/ wil man die Armut Christi an sich nemmen/ so muß der Geitz sterben/ wil man die Schmach Christi tragen/ so muß die Ehrsucht sterben/ wann man die Sanfftmut Christi an sich nemmen will/ so muß die Rachgier sterben/ wil man die Gedult Christi an sich nemmen/ so muß der Zorn sterben. Siehe diß alles heist sich selbst verläugnen/ sein Creutz auff sich nemmen vnd Christo folgen/ vnd diß alles vmb keines I Verdienstes/ Lohns/ Nutzes/ Ruhms vnd Ehre willen/ sondern allein vmb der liebe Christi willen/ weil ers gethan hat/ weil diß sein edles leben ist/ vnnd weil er vns jhm zu folgen befohlen hat. Dann das ist die Bildnüß GOTTes in Christo/ welche deß Menschen höchste Ehre ist/ daran sich ein Mensch billich sol gnügen lassen/ vnd zum embsigsten darnach streben. Vnnd was ists/ daß ein Mensch so sehr nach Ehren in dieser Weit strebet/ da er doch dadurch für Gott nicht besser wird dann andere Leute? Das bezeuget die Stunde vnserer Geburt/ vnnd die Stunde deß Todtes. Der aller grösseste in der Welt hat einen leib von Fleisch vnd Blut als der geringste Mensch. Also ist kein Mensch vmb eines Haars breit besser dann der ander. Einer wirdt geboren wie der ander/ einer stirbet wie der ander/ noch plaget vns die Ehr= 1 sucht also/ das machet alles die eygene Liebe/ die verbotten ist. Nun ist das gewiß/‘ wer sich selber also liebet/ dz ist/ jm selber wolgefellt/ Hoffart treibet/ vnd stoltziert/ Ruhm vnnd Ehre suchet/ der wendet seine Seele von Gott vnd Christo ab auff sich selbs/ vnnd auff die welt. Da kömpt nun Christus vnnd spricht: wiltu selig werden/ so mustu dich selbst hassen/ vnd verläugnen/ vnnd dich nicht so lieb haben/ oder du wirst deine Seele verlieren. Das wil nun der alte Adam nicht thun/ sondern will immer etwas in der welt seyn. Ach wie wenig sind jhr/ die diese Adamische Art in jnen erkennen/ vnd derselbigen wiederstreben/ vnd weil vns dieselbe angeborn/ vnd mit vns geboren wirt/ so mussen wir auch derselbigen absterben/ Ach wie wenig sind jhr/ die dieses thun/ Alles was vns von Adam angeboren wirdt/ das muß in Christo sterben. Jn I der Demut Christi stirbt vnsere Hoffart/ Jn der armut Christi stirbt vnser Geitz/ Jn dem bittern leyden Christi stirbt vnser Wollust/ Jn der Schmach Christi stirbt vnser Ehre/ Jn der Gedult Christi stirbt vnser Zorn. Wer nun jhm selber erst also abstirbt/ der kan auch darnach leicht der Welt absterben/ vnnd dieselbige mit all jhrem Reichthumb vnd Herrligkeit verschmähen/ also/ daß er keiner weltlichen Ehr/ Reichthumb/ vnd Wollust begeret/ sondern sein Ehr/ Reichthumb/ vnnd Wollust allein an Gott hat/ Gott ist sein Ehre/ Reichthumb vnnd Wollust/ Der ist ein rechter Gast vnd Frembdling in dieser Welt/ er ist Gottes Gast/ vnnd Gott wirdt jhm bald das fröliche Jubel Jahr in seinem Hertzen anrichten/ vnd jhn voller geistlicher Freude machen/ vnd dann dort das Iubilaeum aeternum, das ewige Jubel Jahr mit jhm halten/ etc. I
Daß eigene Liebe zunichte macht
Gleich wie eine Blumme/ wann sie noch so schön ist von Farben/ von Geruch vnd Geschmack/ vnd aber ein verborgene I Gifft darinnen stecket wie man derselben etliche findet/ so ist doch jhre schöne Farbe/ Geruch vnnd süsser Geschmack dem Menschen nicht allein nichts nutz/ sondern auch hoch schädlich: Also ein Mensch/ wann er noch so schöne Gaaben hat/ vnnd wanns Engelische Gaaben weren/ vnnd ist voll Hoffart/ eygene Ehre vnnd Liebe/ so sind dieselbige nicht allein nichts nutz/ sondern auch hoch schädlich.
Dann alles was gut seyn sol/ das muß lauter vnd rein auß GOtt gehen/ vnd auß Gott kommen/ vnd sich in GOtt enden/ Hats einen andern Vrsprung vnnd Ende/ so kanns nicht gut seyn. Dann Gott ist der Vrsprung alles Guten: Was gut ist/ das kann sonst nirgend herkommen dann auß GOtt. Das jenige/ das GOtt allein in deinem Hertzen wircket/ das ist allein gut/ Was aber deine eygene Ehre/ deine eygene Liebe/ dein eygen Ruhm/ dein eygen I Nutz in dir wircket/ vnd dich worzu beweget/ das kann nicht gut seyn/ Dann es kompt nicht auß Gott. Gott ist allein gut/ Gott ist aber die Liebe/ darumb ist das allein gut/ da die liebe bey ist/ vnnd kann das nicht gut seyn/ da die liebe nit bey ist. Darumb ein Heiliger Mann gewüntschet hat/ daß er dem lieben GOtt das seyn möge/ das jhm seine Hand ist/ das ist/ wie vnser Handt etwas zu sich nimpt/ vnd wider weg gibt/ eygenet darumb jhr keinen Ruhm/ oder Ehre zu/ dann sie ist ein bloß Jnstrument vnnd Werckzeug hinzunemmen/
vnd wegzugeben. Also sol ein Mensch in grosser Eynfalt dem lieben GOTT seyn/ wie seine Handt/ das was er von Gott empfangen/ das sol er in grosser Eynfalt ohne eygenen Ruhm vnnd Ehre/ auß reiner lauterer liebe vnd Gütigkeit wider weg= I geben/ dann er hats auch von Gott empfangen/ darumb er sich auch nichts rühmen kann. Der Ruhm aber ist allein deß/ von welchem er es empfangen hat/ das ist/ GOttes ist die Ehre allein/ wir sind nur blosse Werckzeug Gottes von Gott zuempfahen seine Gaaben/ vnd dieselben wider auß-
zutheilen.